Ny lejer
Har du indgået aftale om leje af et lejemål hos CONSTANTIA A/S, vil vi udarbejde en kontrakt til dig. Kontrakten sendes til dig på mail.
Husk at nærlæse § 11 i kontrakten.
Sammen med kontrakten er der et velkomstbrev med oplysninger vedr. betaling af depositum, forudbetalt leje samt 1. måneds leje.
Forudbetalt leje er IKKE til brug for betaling af husleje de første måneder man bor i lejemålet, men de sidste måneder, altså ved lejemålets opsigelse.
Du vil blive indkaldt til et indflytningssyn hvor vi sammen vil gennemgå lejemålet og udfylde en digitalindflytningsrapport, som du modtager en kopi af via mail. Herefter vil du få overdraget nøgler, vaskekort m.m.
Lejemålene overtages ALTID og uden undtagelse helt nyistandsatte. Dvs. alle malbare flader er nymalet og alle gulve er ny slebet og lakeret.
Senest 14 dage efter aftalt overtagelse af dit lejemål skal du fremsende en fejl og mangelliste for lejemålet via det link du får sammen med indflytningsrapporten.
Vi vil skriftligt bekræfte modtagelsen af listen og samtidigt vil vi skrive eventuelle kommentar til din indsendte liste.
Mens du bor til leje
Når du flytter ind i en af Constantias lejemål, får du, sammen med din kontrakt, udleveret et dokument med gældende husorden for lejemålet/ejendommen. Sørg for at læse dokumentet godt igennem, så du slipper for kedelige overraskelser, når du fraflytter lejemålet.
Som lejer har du ansvaret for den indvendige vedligeholdelse af din lejebolig. Det vil sige vægge, lofter, vinduer, vinduesrammer, træværk, køkkenelementer, køkkeninventar og badeværelsesinventar samt altan og terrasse, er dit ansvar at holde ved lige. Hvis der opstår skader, er det dit ansvar at kontakte ejendomsinspektøren eller administrationen, så skaden hurtigt udbedres.
Det samme gælder for stoppede afløb og deslige. Rens jævnligt afløb og riste for hår og sæberester. Hvis vandhanen drypper eller cisterner er utætte, skal du omgående kontakte ejendomsinspektøren eller administrationen. Dette for at undgå vandspild. Udluftning er også en vigtig del af vedligeholdelsen af lejligheden.
Læs de gode råd om opvarmning og udluftning grundigt, så du undgår fugtskader og skimmelsvamp.
For mere information se ”Husorden og GODE RÅD!”
Når du fraflytter et lejemål
Ifølge lejekontrakten er der 3 måneders opsigelse på lejemålet og altid til den 1.hverdag i en måned.
Opsigelse skal ske ved at udfylde blanketten som du finder her.
Hvis du ikke har en e-mail, skal du lejemålet opsiges skrifteligt til vores kontor, eller såfremt du har mulighed for at scanne din underskrift ind, fremsende opsigelsen på ae@dvokater.dk.
Vi gør opmærksom på, at der skal udfyldes en blanket per person der har underskrevet lejeaftalen. Dato for sidst modtaget opsigelse anses som gældende opsigelsesdato.
Når vi har modtaget din opsigelse vil du modtage en bekræftigelse via e-mail. Hvis du har forudbetalt leje, hvilket vil fremgå af din lejekontrakt, er det de sidste måneder af opsigelsesperioden du kan undlade indbetalingen af lejedelen.
Du skal selv framelde PBS-aftalen i din bank. du vil herefter modtage et giro-kort du kan bruge til at betale dine forbrugsafgifter i opsigelsesperioden.
Fraflytningssyn
Af de oplysninger du har angivet under opsigelsen, vil vi indkalde dig til et fraflytningssyn. Ved synet skal lejemålet være tomt og rengjort, dette gælder også kælder- og depotrum.
Husk at lejemålet skal være fraflyttet senest 14 dag før opsigelsen udløber. Har du noteret at du ønsker at fraflytte lejemålet før opsigelsen udløber, vil vi forsøge at få lejemålet genudlejet hurtigst muligt.
Hvis dette ikke ønskes, vil flyttesyn ske 14 dage før opsigelsesperioden udløber eller efter nærmere aftale.
Fraflytnings rapporten
Ved Fraflytningssynet vil der blive udarbejdet en fraflytningsrapport over de evt. arbejder der skal gøres i lejemålet.
Denne rapport bliver tilsendt på den oplyste mail adresse. Såfremt du ønsker at benytte et andet firma til brug for istandsættelse af lejemålet skal du sørge for at arbejdet udføres af et momsregistreret firma og faktura skal kunne fremvises til boliginspektøren ved fraflytningssynet.
Når lejemålet er istandsat og genudlejet vil der gå ca 6 uger til du modtager din flytteopgørelse. Afregning af vand og varme kan der gå op til et år inden den endelige opgørelse forelægger fra Clorius/Techem da der kun er afregning en gang om året.